Dünyada büyük kitlelerce oynanan eSpor, Türkiye'de de kendini göstermeye başladı. 3 milyondan fazla genç, bu sporun bir parçası. Bakanlık onaylı 3 bine yakın da lisanslı sporcu var.
Espor, dünyanın bir ucundaki kişinin diğer ucundaki kişilerle internet üzerinden oyun oynayabileceği ya da büyük organizasyonlar aracılığıyla fiziksel olarak da bir araya gelebileceği bir spor dalı.
Dünya üzerinde elektronik spor ile uğraşan, büyük çoğunluğu genç, 70 milyonun üzerinde insan var. Bu sporun en popüler olduğu yerler teknoloji merkezi ülkeler: Güney Kore, Japonya, Çin ve ABD. Espor Avrupa'da da çok popüler. Teknoloji lideri ülkeler arasında yer almamasına karşın Türkiye, genç nüfus oranının çok yüksek olması sayesinde eSpor alanında ön sıralarda. Avrupa pazarında Almanya'dan sonra ikinci.
Türkiye'de 7 bin 757 kayıtlı eSpor takımı, 42 bin 664 kayıtlı oyuncu var. Son altı ayda da 2 bin 560 kişi Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından verilen lisansları aldı. Espor, ilk zamanlarında Dijital Oyunlar Federasyonu adı altında yer alırken daha sonra Gelişmekte Olan Sporlar Federasyonu bünyesine girdi. Fakat hızlı gelişimin ardından eSpor, birkaç ay içerisinde özerkleşme ihtimali olan Dijital Oyunlar Federasyonu'na geri dönebilir.
Bakanlık, bu spor dalına ayrı bir ilgi gösteriyor. Bakanlık, Dünya Şampiyonası'na gitmeye hak kazanan eSpor oyuncularına sporcu vizesi verdi ve gri pasaportla turnuvaya gönderdi.
Espor geçtiğimiz günlerde Beşiktaş'ın da takım kurmasıyla gündeme geldi. Bu alanın lider kuruluşlarından biri Riot Games'in Türkiye yöneticisi Bora Koçyiğit'e göre Beşiktaş, dünyada bir ilki gerçekleştirdi: 'Dünyada çok ileri eSpor liglerinde çok büyük kurumlar var. Ama böylesine 10'dan fazla branşta mücadele eden bir spor kulübü, daha önce olmamıştı. Beşiktaş, bu alanda bir ilk. Uzak Doğu'da telekom, iletişim ve medya şirketlerinin takımları var. Avrupa'da ise takımlar genelde bağımsız'
Galatasaray ve Fenerbahçe'nin de eSpor takımı kurma düşünceleri olduğu bilgisini veren Koçyiğit'e göre bu kadar büyük şirket ve kulüplerin eSpora ilgi göstermesinin en büyük nedeni gençler. Genç kitleye ulaşmak isteyen herkes bu sektöre girecek.
Zaman: Beşiktaş'ın takım kurması son yıllarda oyun dünyasının başına gelen en iyi şey
Oyun dergisi Level'ın yazarlarından Ayça Zaman, Beşiktaş'ın e-sporda takım kurmasını 'son yıllarda oyun dünyasının başına gelen en iyi şey' olarak değerlendiriyor: 'Kulüpler destek verdikçe çok daha iyi olacak. Beşiktaş'ın eSpor girmesi çok büyük bir adım. Son senelerde oyun sektörünün başına gelen en iyi şeylerinden biri. Bu çok şeyi değiştirecek'
Zaman, eSporun iki yıl önce Gençlik Spor Bakanlığı ile yaşanan sıkıntılarla sekteye uğramasına karşın Türkiye'de çok büyük yükselişte olduğunu söylüyor. Ona göre bu durumun en büyük nedenlerinden biri de 'League of Legends' gibi dünyanın en çok kazanan ve kazandıran oyunun Türkiye pazarına girmesi.
Türkiye bu alanda hızlı ilerliyor. Oyuncu ve takım sayısına oranla sponsorluklar da artış halinde. Bu sektörden iyi para kazanan yönetici ve oyuncular var. Yayın yapıyor, ciddi reklam da alıyorlar.
Espor yöneticilerinin gözü üniversitelerde. Önümüzdeki yıllarda Kolej Ligi düzenlemek istiyorlar:
Riot Games Türkiye yöneticisi Bora Koçyiğit, 'Özellikle ABD'de üniversiteler başarılı eSporcuları arayıp bulup burs veriyorlar. Basketbolda nasıl NCAA varsa eSporda da inanılmaz boyutlarda Kolej Ligi var. Aynısını Türkiye'de oluşturmaya çalışıyoruz. Türkiye'de 180'den fazla üniversitede gönüllü temsilcimiz bulunuyor. Üniversitelerarası turnuvalar yapıyorlar. Bunu önümüzdeki yıllarda Kolej Ligi haline getirmek istiyoruz. Üniversitedeki Spor Yönetimi derslerinde Espor Yönetimi, Espor Yöneticiliği dersleri koydurmak istiyoruz. Çünkü bu alanda çok ciddi organizasyonlar var ve bu nedenle yönetici açığı bulunuyor'
Koçyiğit, 10 yıla yakın bir süre LİG TV'de üst düzey görevlerde bulundu. Türkiye'de eSpor gelişimini görünce LİG TV'deki işinden ayrılarak oyun dünyasına adım attı. Bu alanda futbol, basketbol gibi sporların izlenme oranlarını eSporla sağlıklı bir şekilde kıyaslayabiliyor. Verdiği bilgiler şaşırtıcı: 'İnternet üzerinden yaptığımız sadece bir kura çekimini 10 bin kişi izliyor. Ülker Sports Arena'daki maçı 10 bin kişi bilet alarak, 260 bin kişi de o anda web yayınından izledi. Bu rakamlara derbiler ve büyük kulüplerin maçları dışında ulaşmak çok zor. Kore'deki 2014 Dünya Şampiyonası'nın finali internet üzerinden 27 milyon tekil kişi tarafından izlendi'