Tutmayan Girişimlerden Muazzam Başarılara: 6 Teknoloji Devi Markanın Dönüşüm Hikayesi

Başarısızlık, ondan ders çıkarabiliyorsanız başarısızlık değildir.

Tüm dünyanın girişimcilik tarihi, sadece doğru iş modelini göremediği için yitip giden tazecik girişimlerle dolu. Aslında bir girişim, pekala her türlü sebepten başarısızlığa uğrayabilir. Ama bir miktar öngörüyle, işin mevcut halini farklı bir iş modeline dönüştürerek başarının yakalanabilmesi de gayet mümkün. Bu hamleye 'pivot etmek' denir. 

'Nereden nereye' diyeceğiniz, teknoloji dünyasının en iyi birkaç pivotunu sizlere Galata Business Angels'tan derledik.

Öncelikle, girişimcilikte "pivot" kavramını biraz açalım ve ne olduğunu daha iyi anlayalım.

Pivot terimini kısaca çark etmek gibi düşünün. Bu terim bizlere, bir girişimin ilk kurulduğu günden itibaren doğru iş modeline, doğru ürüne ve hatta doğru endüstri odağına sahip olmamasının telafi edilebileceğini anlatır. 

Bugünün dev teknoloji firmalarının birçoğu, şanssız başlangıçlarından sıyrılıp bugünkü pozisyonlarına erişmek için orijinal fikir ve yaklaşımlarını ‘pivot etme’ yoluna gittiler.

Teknoloji tarihinin en başarılı pivotları olarak görülen birkaç senaryoya göz atalım:

1. YouTube bir video çöpçatanlık sitesiydi.

Bugün dünyanın en popüler video platformu olan YouTube, 14 Şubat 2005 tarihinde bir çöpçatanlık sitesi olarak kuruldu. Fakat kurucuların beklentilerinin aksine, insanlar birbirleriyle tanışmak için kendi videolarını çekmeye pek de sıcak bakmadılar. 

YouTube için kırılma anı, kullanıcıların siteye kendi komik videolarını göndermeye başlamalarıyla yaşandı. 

Bu furyanın başlamasında, sitenin eş kurucularından Jawed Karim tarafından YouTube’a yüklenen ilk video Me at the Zoo’nun etkisi olmalı.

Me at the Zoo'yu buradan izleyebilirsiniz.

2. Twitter, Odeo adında bir podcast paylaşım ağıydı.

2005 yılında Odeo ismiyle kurulan Twitter, insanların podcast’ler dinleyip, kendi kayıtlarını diğerleriyle paylaşabildikleri bir sosyal medya platformuydu. 

Odeo büyümekte zorlanınca, ekibin bir yan proje olarak geliştirdiği ‘twttr’ fikrine odaklanıldı ve günümüzün 300 milyonu aşkın kullanıcıya sahip mikro blog’u Twitter ortaya çıkarıldı.

3. Instagram, Burbn isimli karmaşık bir mobil uygulamaydı.

Instagram, gündüzlere pazarlama işi yapan, akşamları ise kodlama öğrenen Kevin Systrom tarafından bir yan proje olarak başlatıldı. 

O zamanlar Burbn ismindeki uygulama, konum bildirmekten oyun oynamaya kadar birçok işlevi tek elden sunuyordu. Kafa karıştıcı yapısı, kullanıcıların onu benimsemesini zorlaştırıyordu. 

Bildiğimiz Instagram’ın doğuşu ise Systrom’un kullanıcı deneyimini düzene sokmak için bir fotoğraf paylaşım uygulaması tasarlamaya karar vermesiyle doğdu. Bu öylesine doğru bir hamleydi ki, Instagram yayınlandığı gün, Burbn’ün bir yılda kazandığından daha fazla kullanıcı tarafından kullanılıyordu.

4. Flickr ise çevrimiçi bir rol yapma oyunuydu.

Bugün Flickr dendiği zaman akla yüksek kaliteli çevrimiçi fotoğrafçılık geliyor. 

2004 yılında Flickr dendiğinde ise, akla gelen bundan bir hayli farklıydı. O zamanlar bir MMORPG oyunu olan Flickr, kullanıcılara haritayı keşfetme, diğer oyuncularla gerçek zamanlı etkileşime geçme, oyun eşyaları ticareti yapma şansı sunuyordu. 

Flickr’ın bir de oyuncular arasında bir hayli popüler olan fotoğraf paylaşma aracı vardı ki, ilerleyen zamanlarda Flickr bu araç üzerinden odağını değiştirip çevrimiçi fotoğrafçılığa eğildi.

5. Nokia aslen bir kağıt fabrikasıydı.

Nokia, bir kağıt fabrikasından telekomünikasyon devine dönüşen ilginç bir pivot hikayesine sahip. Firmanın kökeni 1856 yılına kadar uzanıyor. O zamanlar tek bir makine ile kağıt üreten Nokia, 1898 yılında lastik çizmeler üretmeye başladı.

1898 ile 1967 yılları arasında Nokia galoştan kabloya kadar çeşitlenen çok geniş bir ürün yelpazesinin üretimini gerçekleştiriyordu. 

1962 yılında giriştikleri telekomünikasyon cihazları üretimi ile gerçek bir endüstriyel deve dönüşen Nokia, 1987’de ilk Gorba isimli ilk mobil telefonunu geliştirdi. Telefonun orijinal ismi Gorba değildi fakat eski Sovyetler lideri Mikhail Gorbachev’in Helsinki ziyaretin esnasında telefonu kullanırken çekilen fotoğrafı ile öyle anılmaya başlandı.

6. Son olarak Nintendo ise bir oyun kartları üreticisiydi.

Nintendo günümüzün en popüler ve en sevilen dijital eğlence firmalarından. 

Fakat 1970’lere dönecek olursak, Nintendo’nun taksilerden, eğlencenin farklı türlerine kadar birçok farklı işe girip çıktığı görülüyor. 1889 yılında Kyoto’da kurulduğunda el yapımı Japon Hanafuda oyun kartları üreten Nintendo, 1959 yılına kadar bu kârlı işi sürdürmeye devam etti.

1959’da Walt Disney ile gerçekleştirdiği pazarlama anlaşması, Nintendo’nun animasyon karakterlerin geniş kitleleri satın almaya teşvik edecek araçlar olarak kullanılabileceğini anlamasını sağladı. 

1963’ten başlayarak odağını oyuncak ve oyun pazarına kaydıran Nintendo, 1977’de ilk video oyunlarını üretmişti ve 1979’a gelindiğinde jetonlu konsollar ve oyunlar için ayrı departmanlara sahipti.

Popüler İçerikler

ATM’lerde 200 TL Krizi: Fatih Altaylı’dan 5 Bin Liralık Banknot Önerisi
Askerlerine Cinsel Saldırıda Bulunan Komutana 38 Yıl 70 Ay Hapis Cezası Verildi
İki Torunlu Mücevher Kralı 30 Yıllık Eşinden Genç Sevgilisi İçin Tek Celsede Boşandı
YORUMLAR
28.10.2016

sonuç olarak nokia öldü

29.10.2016

Bazıları hala Youtube'u çöpçatanlık sitesi olarak kullanıyor :DD

SEN DE YORUMUNU PAYLAŞ