Özgürlük ve Korkunun Harman Olduğu Bir Sanat Çağı Olan Gotik Dönemi İnceliyoruz

Romanesk dönemden sonra, Rönesans döneminden önce yer alan Gotik dönem, aslında hem korkunun hem de özgürlüğün bir arada yer aldığı değişik bir çağı yansıtıyor. Çoğunlukla insan figürlerinin yer aldığı Gotik dönem eserleri, Romanesk dönemde olduğu gibi temelinde Hristiyanlığın yattığı bir dönem. İçeriğimizde Gotik dönemi aşama aşama inceliyoruz!

En ünlü dönemlerden biri olan Gotik sanat, Fransa'da Romanesk döneminden sonra doğmuştur ve çağın iki zıt duygusunun bir ifadesidir.

1100-1500 yılları arasını konu alan Gotik dönemde insanlar yeni bir düşünce ve dini anlayış özgürlüğü seviyesini deneyimliyor ve kutluyorlardı. Öte yandan, dünyanın sonunun geldiğine dair bir korku da vardı.

Gotik dönem sanatında bu iki zıt gerilimin ifadesi net bir şekilde görülebilir.

Tıpkı Romanesk dönemde olduğu gibi, Gotik dönemin gerilimlerinin merkezinde Hristiyanlık yatar.

Daha fazla düşünce özgürlüğü ortaya çıktıkça ve çoğu kişi var olan kurallara karşı çıkınca, resimlerin konuları daha çeşitli hale geldi.

Gotik dönemde tarlalarda çalışmak ve avlanmak gibi gerçek insan hayatından sahneler tasvir ediliyordu. 

Eserlerdeki odak, insan olmanın ne anlama geldiğinin inceliklerine daha fazla yoğunlaştığı için ilahi varlıklardan ve mistik yaratıklardan uzaklaştı.

Gotik dönemde insan figürleri çok daha fazla ilgi gördü.

Gotik sanatçılar daha gerçekçi insan yüzleri ortaya çıkardılar.

Sanatçılar, gerçekçi bir şekilde boyanan giysiler gibi kişisel değeri olan şeylere daha fazla dikkat ettiler.

Birçok tarihçi, Gotik çağda sanat konularının daha çeşitli olmasının nedeninin bir kısmının, kiliselerdeki resim için artan yüzey alanından kaynaklandığına inanıyor.

Gotik kiliseler, bu zamanda artan özgürlük duygularını temsil ettiği düşünülen Romanesk dönemine göre daha genişti.

Gotik dönemde yeni keşfedilen sanatsal ifade özgürlüğünün yanı sıra, dünyanın sonunun geldiğine dair derin bir korku vardı.

Buna kiliseye olan inançta kademeli bir düşüşün eşlik ettiği ve bunun da sanatın kilisenin dışına yayılmasını teşvik etmiş olabileceği ileri sürülmektedir.

Romanesk dönemde resim yapan pek çok sanatçıyı tanımıyoruz, çünkü sanat onu kimin çizdiği değil, taşıdığı mesajla ilgiliydi.

Kiliseden uzaklaşma ile beraber Giotto di Bondone de dahil olmak üzere Gotik dönemden tanınmış sanatçılarda büyük bir artış gözlemlendi.

Gotik dönem ile beraber sanatçılar eserlerini kiliseler yerine daha farklı alanlara taşıdı.

Fransa, İtalya, Almanya, Hollanda ve Avrupa'nın diğer bölgelerinde sanat okulları ortaya çıkmaya başladı.

Bu içerikler de ilginizi çekebilir 👇

SANAT 101 Dersine Hoş Geldiniz! Melekler ve Mitolojik Varlıkların Cirit Attığı Romanesk Dönem'i İnceliyoruz!
Sanat Konuşulan Ortamlarda Havanıza Hava Katacak Mutlaka Bilmeniz Gereken 17 Bilgi
Sanat Ortamlarında Adeta Bir Usta Tarihçi Gibi Söz Sahibi Olmanızı Sağlayacak 15 Kıymetli Bilgi

Popüler İçerikler

"Bir Evim Varsa Onun Sayesinde": Hakan Meriçliler'den Vural Çelik Tartışmasında Gülse Birsel'e Büyük Destek!
Bahis Reklam ve Teşvik! Acun Ilıcalı, TV8 ve Exxen Yetkilileri Hakkında Soruşturma Başlatıldı
Sevgilisine Atacağı Fantezi Mesajını Yanlışlıkla Karısına Atan Ünlü Patron İcralık Oldu
YORUMLAR
05.03.2022

Oldukça eksik bir yazı. Gothic dönem resimden çok mimari ile anılır. Doğudaki kemer sisteminin kullanılması ile yapılmış hacim ve ince işçilikle öne çıkan yapılara yetişmek maksatlı bir mimari atılım dönemidir. Doğuda geniş kubbe ve gökleri ve evreni temsil eden yapılar ön plandayken Gothic mimaride dikine çok uzaklardan bile kolayca görülebilecek yapılar tercih edilmiştir. Ama burda önemli şey Gothic mimari'nin Modern Masonlarla alakası , Mason kelimesi taş ustası manasına gelmektedir , Fransada 1314'te Kudüs Şovalyelerinin dağıtılması sonucunda kale yapımında görevli taş ustaları işsiz kalmış ve bütün Avrupaya yayılmıştır. Lonca düzeniyle çalışan bu ustalar kilisenin hizmetine girmişler ve doğudan edindikleri tecrübeler ile bu güne kadar dayanabilen yapılar yapmayı başarmışlardır. Ayrıca cam işleme tekniklerinin gelişmesi bu kiliselerin içinde çok incelikli ışık oyunları sağlayan vitray uygulamaları bu mimari sanata çok büyük katkı sağlamıştır.

05.03.2022

Bir not daha : Sayın içerik üretici , resim ve heykel konusunda içerik üretmek isterseniz Rönesans devrine odaklanın , Gothic dönemdeki resimler genelde İkonografi ile ilişkilendirilir , çok az kişi bilse de Doğu Roma İmparatorluğu döneminde resim ve heykelin put olup olmadığı tartışılmıştır , hatta Aya İrini kilisesine bakarsanız İkonoklast (yani ikon yasak) akımı sebebi ile içerisinde hiç ikon , resim , heykel vs. göremezsiniz , sadece kocaman bir haç vardır. Ortodoks kilise ise buna ikonlar ile çözüm bulmuştur. Gothic kiliselerde de benzer uygulamalara gidilmiştir , gerçekçilikten ziyade yüzeysel imgeler ile İncildeki hikayeler anlatılmaya çalışılmıştır , dolayısı ile bu çalışmalara sanat demek biraz zordur. Sanattan çok o dönemde çoğunluğu okuma yazma bilmeyen Hristiyan zümreye İncili anlatmak temel motivasyondur. Hatta o dönemdeki resim ile uğraşanlar sanatçıdan çok zanaatçı olarakta tanımlanabilir , ikonlarda imza olmamasıda bu sebebe bağlanabilir.

SEN DE YORUMUNU PAYLAŞ