Tamam, önce kader konusunda en sık başvurulan ve enteresan bir şekilde her iki karşıt görüşe de dayanak olan iki ayet vereceğim.
HADİD-22:Yeryüzünde ve kendilerinizde meydana gelen bir musibet yoktur ki, biz onu uygulamaya koymadan önce bir Kitapta yazılı olmasın. Şüphesiz bu, Allah'a göre kolaydır!
ENAM-59:Gaybın anahtarları O'nun yanındadır. Onları ancak O bilir. Karada ve denizde ne varsa yine O bilir. Bir yaprak düşmez ve yerin karanlıklarına bir tane gitmez ki O bilmesin. Yaş ve kuru hiçbir şey yoktur ki, o her şeyi açıklayan kitapta bulunmasın.
Ayetlerin ortak özelliği Müslümanlarca korunan levha, düzlem (Levh-i Mahfüz) adıyla bilinen kitaptan bahsetmesidir. İnsan dahil havada, karada denizde kısaca kâinatta olan biten istisnasız her şeyi dahil eder. Ve tüm bu oluşumların önceden bu kitapta kayıtlı olan bilgi, plan, proje ve belirlenmiş ölçüler doğrultusunda var edildiğini belirtir. Dolayısıyla Tanrı, yaprak bile düşse bizim bilgimiz dahilindedir diyerek tüm sürecin bu bilgiler dahilinde devam edebildiğini bildirir. Şimdi bu ayetlerin iki karşıt görüşe de nasıl dayanak olacağına bakalım:
Eğer kadere yani alın yazısına inanan biriyseniz rahatlıkla şöyle yorumlayabilirsiniz: “Bu ayetlere göre yaratıcı, insanın başına gelenler de dahil dünyadaki her türlü musibet biz harekete geçirmeden (gerçekleşmeden) daha önce bir kitapta yazılıdır diyor. Dolayısıyla insanın da önceden belirlenmiş bir kaderi (alın yazısı) vardır.” diye yorum yaparsınız ve yanlış da olmazsınız.
Yok eğer siz Sayın Öztürk hocamın da belirttiği gibi alın yazısı şeklinde bir kader olmadığını düşünüyorsanız, hele bir de bilimle bir aşinalığınız varsa, işiniz kolaylaşır. Ve kaderin aslında fizik yasaları olduğunu söylersiniz. Gerçekten de bilim yakın zamanlarda evrenin yasalarla başladığını keşfetti. Ve kâinatın kesin olarak bu yasaların kontrolünde hareket edebildiğini söylüyor. Üstelik bu yasaların nerede, nasıl oluştuğunun bir bilgisi bir cevabı da yok! Bu bilgileri de vererek insanın da doğadaki her şey gibi atomlardan meydana geldiğini, haliyle onun da tüm hareketlerinin ve sonuçlarının doğa yasalarına bağlı olduğunu belirtirsiniz. Ayrıca kader bahsi geçen diğer ayetleri de vererek yine rahatlıkla bu ayetlerin kesin olarak fizik yasalarından bahsettiğini söyleyebilirsiniz.