İTO Başkanı Açıkladı: 150 Ülkede 100'e Yakın Türk Dizisiyle Hedef 600 Milyon Dolar!

Cannes'da gerçekleşen uluslararası yapım ve eğlence içerik fuarı MIPCOM başladı. İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) milli katılım organizasyonu ile birlikte Türkiye'den 20 firma, MIPCOM'a katılım gösterdi. Aynı zamanda 13 şirket de bireysel stantlar ile katılım gösteriyor. İTO Başkanı Şekib Avdagiç, Türk dizilerinin ihracatta satış adetlerinin hızla arttığını söyleyerek 'Hedef 600 milyon dolar!' dedi. İşte detaylar...

Uluslararası yapım ve eğlence içerik fuarı MIPCOM resmi olarak başladı. 100 ülkeden 4700 küresel içerik satın alıcısının katılım gösterdiği fuarın bu yıl ziyaretçi giriş ücreti 1550 euro olarak açıklanmıştı.

İTO Başkanı Şekib Avdagiç fuara çevrimiçi bir şekilde katıldı. Gazetecilerle konuştuğu esnada yaptığı açıklamada, MIPCOM'un içerik endüstrisinde trendleri takip edebilmek adına çok doğru bir merkez olduğunu ifade etti.

'Yapımcılarımız, TV platformlarımız, telif ve çeviri şirketlerimiz MIPCOM’da iş bağlantılarını geliştirmek için doğru imkanları bulacaklar. Fuardan yeni dizi satışları, ortak yapım anlaşmaları için döneceklerine eminiz.'

Şu anda hali hazır 100'e yakın dizimizin dünyada en az 150 ülkede yayında olduğunu ifade eden başkan Avdagiç, dizi fiyatlarında da pandeminin etken rol oynadığını açıkladı.

'Pandemi öncesinde iyi bir Türk dizisinin bir bölümünün dünya satışlarının toplamı 650 bin doları bulurken, şimdi bölüm başı toplam hasılat 350-400 bin dolar seviyesinde. Ama satış adetlerimiz hızla artıyor.'

Dizi ihracatı rakamları hakkında gelen bir soruya yanıt verirken, ihracatta hedefin 600 milyon dolar olacağını söyleyen Şekib Avdagiç dikkatleri üstüne çekti.

'Doğrusu şu kadar ülkeye, şu bedelle diziler sattık gibi bir kayıt yok. Beyannameye bağlı bir ihracat olmadığı için sağlıklı istatistik tutulmuyor. Ancak bizim yapımcı firmalarımızdan aldığımız geri bildirimlere bakınca, bu yıl dizi ihracatında 600 milyon dolar geçeceğimizi öngörüyoruz.'

Dizi sektöründeki ihracatın katma değerine dikkat çekerek ekonomik anlamda da çok fazla önem teşkil ettiğini söyleyen Avdagiç, "Dizilerin peşinden sürüklediği markalar, sektörlerle birlikte devasa bir değer." dedi.

'Bölüm başına aşağı yukarı 5 milyon TL’ye mal ettiğiniz bir diziyi, başarısına göre 400 bin dolara satabiliyorsunuz. Dizilerin peşinden sürüklediği markalar, sektörlerle birlikte devasa bir değer. Kültürümüzü dünyaya taşıması da en az ekonomik değeri kadar önemli.'

Son dönemde popülerliği iyice artmış olan yerli ve yabancı video platformlarının dizi ihracatında etkisini değerlendiren başkan Avdagiç, kesin bir rakam vermeksizin Türkiye'de dijital platformlarda 4 milyon abonelik olduğunu tahmin ettiklerini ifade etti.

'Tabii burada bir filmi tek bir kere satın alana da abone deniyor. Abonelerin aşağı yukarı yüzde 75’i yabancı dijital platformlara üye. Yerliler de önemli gelişim içinde.'

Dijital platformların aracılığı ile korsan sektörünün artık durulduğunu dile getiren Avdagiç, eğlence endüstrisinin genel anlamda büyümesinde etkili olduğunu düşündüğünü söylüyor.

'Pandemiden sonra dijital platform izlenirliği ve sayıları dünya genelinde çok hızlı yükseldi. 10 yılda alacağımızı tahmin ettiğimiz yolu 1.5 yılda aldık. Herkes eve kapandı ve izledi bir şekilde. Yine dijitallerin şöyle bir faydası var. İnternet üzerindeki korsan kayıtlarımızı da telafi etmeye yarıyor. İşlerimiz, dizilerimiz çok popüler olduğu için çok hızlı korsana düşebiliyor. Diziyi bugün seyrediyoruz yarın Rusça alt yazılı izleyebiliyoruz, ama dijitalle korsana hacet kalmıyor.'

Dijital platformların geleneksele göre daha fazla ücret ödemesi yaparak yetkili bireyleri kendine çektiğini ifade eden Avdagiç, bunun bir yasal düzenlemeye tabii tutulması gerektiğini söyledi.

'Dijital platformlar oyunculara, senaristlere yönetmenlere piyasaya şartlarının çok üzerinde ücretler ödeyip kendilerine bağlıyorlar. Yapım şirketleri başrol oyuncularına bölüm başı 80-100 bin TL ödüyordu. Dijitallerde 100 bin dolarlara çıktığını duyuyoruz.

Oyuncu platforma gidiyor. Bakınca tüm ülkelerde yayında daha fazla ülkede tanınacağım diyor. Haksız da değil elbette. Bütçeleri çok zorluyorlar ve bütçelerin şişmesine sebep oluyor.

Ayrıca platformlar bir dizinin, filmin tüm dünya haklarını satın alıyor. Yeniden bu diziyi başka bir ortamda satamıyorsunuz. Yerel yapımcıyı koruyacak bir takım yasal düzenlemeler sektörün geleceği için önemli olacaktır.'

Türk dizilerinin pandemi döneminde resmen duraksamadan devam etmesi ile dünyada büyük bir etki yarattığını dile getiren Avdagiç, en çok Latin Amerika'da ilgi gördüğünü de ifade etti.

'Birçok ülkede daha uzun süreler prodüksiyonlar durdu. Biz üretime çok kısa bir ‘pause’ verdik. Yine dijital yardımıyla çok da popüler olmadığımız bazı pazarlarda da görünüyor olmaya başladık. Özellikle Batı Avrupa’da Almanya ve İspanya’da hızlı gidiyoruz.'

Konuşma esnasında Türk dizilerinin son dönemde en çok ilgi çektiği ülkelerden bir tanesinin de İspanya olduğunu söyleyen Avdagiç, Latin Amerika'da Türk dizilerinin damga vurduğunu söyledi.

'İspanya’da firmalarımızın çok ciddi rating sonuçları aldığını duyuyoruz. Oyuncularımız büyük ilgi ile takip ediliyor ve ödüllendiriliyor. Batı Avrupa’nın bölgesel marketi İtalya’da duygusal içeriklerimiz büyük ilgi ile takip ediliyor. Oyuncularımız yerel yapımlarda yer alarak uluslararası başarılara imza atıyor. Bunlar bizim için çok önemli. Brezilya’da yine çok iyi gidiyoruz.

Türk dizilerine en fazla talep artışının yaşandığı bölgelerden biri Latin Amerika. Adeta Türk dizilerinin ikinci vatanı Latin Amerika oldu. Türk filmleri, tüm dünyada olduğu gibi Latin Amerika'da da bir başarı örneği olarak gösteriliyor. 2018’den 2022’ye kadar 5 yıldır Latin Amerika’da Türk dizisi damgası vurulmuş durumda.'

"2020’nin ortasından itibaren yani pandeminin başlamasıyla Türk dizilerine LATAM denilen Latin Amerika'daki ilgi, Türk dizilerine olan global talebin de üzerine çıktı. Romantik dramalar, tarihi diziler, romantik komediler son dönemde Latin Amerika’da çok iyi iş yapıyor."

Türk yapımlarında anlatım içeriği ve dilin değiştiğini söyleyen Avdagiç, yeni jenerasyonun ilgisini bu şekilde çekebildiğimiz konusunda yorumda bulundu.

'Daha hızlı, ana çizginin dışında, daha farklı hikayelerle yeni jenerasyona ulaşıyoruz. 4-5 sezon süren, çok tutan Türk dizilerimiz var. Yani her sene ürettiğimiz trend olan dizilerimiz oluyor. Ülke ülke, bölge bölge zaman içinde yayına giriyorlar.'

Yalnızca dizilerin değil filmlerin de yayınlandığı tarihlerde, televizyon ekranlarında en çok reytinge sahip yapım olarak kayda geçtiğini de belirtiyor.

MIPCOM Fuarı 20 Ekim 2022'de son bulacak.

Popüler İçerikler

Tesadüfen Bir Evde Bulundu: 2. Abdülhamid'e Ait Olduğu Düşünülen Robdöşambrın Restorasyonu Tamamlandı
Geçtiğimiz Hafta Sözlendiği Ortaya Çıktı: Şehidin Son Görüntüleri Yürekleri Dağladı
Kayserili Damat Adayı Gelinin Düğünden Önce Talep Ettiklerini Duyunca Arkasına Bakmadan Kaçtı
YORUMLAR
17.10.2022

kim!!!! kazaniyor bu parayi...devlet mi?

SEN DE YORUMUNU PAYLAŞ