Bu yazı daha önce Oyungezer Dergisi'nde yayınlanmıştır.**
Normalde birazdan söyleyeceğim tarzda klişe bir cümleyi gördüğümde direkt sayfayı değiştirip kaçma eğilimindeyimdir ama sizden sabretmenizi ve yazının devamında şu cümlenin altını doldurmama izin vermenizi rica edeceğim: Deadly Premonition ’ı ya seversiniz, ya nefret edersiniz.
Ama Önce Oyunu Tanımlamalı
Tanımlamalı, çünkü benzeri olmayan bir oyun DP . “Açık dünya-psikolojik-survival-horror-adventure” diye bir taş atsam sanırım yakınlara bir yere denk gelir. Ama mesela korku öğesi fazla baskın değil. Zombimsi yaratıklarla savaştığınız survival-horror kısımlar az değil elbette ama kasabada serbest şekilde gezip yan görev yaptığımız kısımlar çok daha fazla yer tutuyor. Oyunun adventure tarafının daha ön planda olduğunu söyleyebiliriz. Ayrıca enteresan bir mizahı da var, gerilimin ortasında durduk yere kopartan bir sahne girebiliyor. Çok değişik, çok şaşırtıcı bir kafası var kısaca oyunun.
Şimdi şu sevme - nefret etme meselesine bir geri dönelim. Öncelikle oyun teknik olarak berbat. Hani evirip çevirmeden söylersek; resmen dökülüyor. Grafikler rezil. Yüksek çözünürlüklü bir PS2 oyunundan fazlası değil. Kaplamalar falan en az 10 yıl öncesinden kalma. Ses efektleri de aynı şekilde rezalet. Silah sesleri bir şeye benzemiyor. Hele araç sesleri... Artık yeter deyip sesi kapattığım çok oldu.
Bu teknik yetersizliği anlayabilirim. Her oyun teknoloji harikası olmak zorunda değil sonuçta. Ama tek konu yetersizlik değil, yapılan tasarım yanlışları ve hataları da çok fazla. Sapasağlam arabayla yol alıyorsun, araba sürekli sağa çekiyor; sürekli sinir bozucu bir ses çıkıyor, araştırıyorsun, oyun 5+1 ayarlarıyla çakışıyormuş, bilgisayarın ayarını stereoya ayarlıyorsun; adamın biriyle konuşuyorsun, adamın sesinden çok 20 metre aşağıdaki derenin sesini duyuyorsun; müzikler ve seslendirmeler süper ama konuşmanın ortasında cart diye farklı bir müzik giriyor, birkaç saniye sonra aynı apansızlıkla farklı bir müzik... Harita sistemi berbat, eh bir de oyunun ara sıra kafasınca çöktüğünü düşünürsek elimizde katlanması çok zor olan bir oyun kalıyor. Ama eğer katlanmayı başarırsanız…
Yakalayabileceğim en güzel manzarayı yakalamaya çalıştım. Bu kadar oldu.
…Önünüzdekinin kült bir yapım olduğunu yavaş yavaş görmeye başlıyorsunuz. Bir kere oyunun çok farklı bir yaklaşımı var. Bir FBI ajanı olan ana karakterimiz York , Greenvale kasabasına gizemli bir cinayeti çözmek için gönderilmiştir. Etrafında doğaüstü, mistik olaylar meydana geliyor ama kendisi hiç istifini bozmuyor, hayali arkadaşı Zack ile konuşup, ki Zack de bir bakıma biz oluyoruz, durum değerlendirmesi yapıyor, korkup edip karizmasından ödün vermiyor. Sadece York değil, Greenvale’deki bütün karakterler ayrı bir dünya. Hepsi de kendine has, ilginç karakterler ve üzerlerine bolca düşünülerek yazıldıkları çok belli.
Oyunun şüphelileri araştırıp katili bulmaya çalıştığımız hikâyesi klişe gibi görünse de bayağı bayağı iyi işlenmiş. Sürekli merak içindesiniz ve sürekli birileriyle konuşup onları daha iyi tanımak, hikâyedeki sırları bir an önce ortaya çıkarmak istiyorsunuz. Dediğim gibi oyunun açık dünya bir yapısı var ve o dünyada bulunmak keyifli. Araba sürüş mekanikleri rezil, manzaralar da güzel falan değil, o keyiften bahsetmiyorum. Ama sağda solda karakterlerle konuşup iyi yazılmış yan görevleri yapmak gerçekten de tatlı.
Survival-horror kısımları biraz Silent Hill hissi veriyor.
Özel Ajanlık Sabır İşi
Sonuç olarak DP sabırsız oyunculara göre değil. Teknik özelliklere değer veren oyunculara göre hiç değil. DP ’nin her tarafı öylesine dökülüyor ki sayfanın sonundaki puanı vermek zorundaydım. Ama yanındaki kanaat notu anlamına gelen artıyı da gerçekten gönülden verdim. Çekiçle kayayı kırabilirseniz içindeki kremalı pastayı kesin seversiniz.
KÜNYE
DEADLY PREMONITION: DIRECTOR’S CUT (PC)
Tür Adventure Survival-Horror
Yapım Access Games
Dağıtım Mastertronic
Sistem İdeal
Kutulu Fiyatı -
Dijital İndirme Steam (25 $)
Yaş Sınırı 18
Dahası İçin deadlypremonition.wikia.com
NOTU 6+
SON KARAR Az kişi oynayacak, oynayanların da az bir kısmı değerini bilecek.
Bulunduğu Platformlar PC, PS3
Artılar
Sürükleyici hikâye
Akılda kalıcı karakterler
Açık dünya sisteminin survival-horror türüne başarılı bir şekilde yedirilmesi
Eksiler
Grafikler
Sesler
Saçma tasarım tercihleri
Çökmeler