Proto-persona: Personaya göre daha minimal, örneğin sadece anket sonuçlarına dayanan veriler gibi bir araştırmayla şirketin mevcut verilerini ve daha önce yapılmış araştırmaları kullanarak, çok hızlı bir şekilde üretilen varsayımsal persona şeklidir. Oyunlaştırma tasarımında, empati kurabilmek ve tüm paydaşlar arasında uyumu sağlamak için gerçek kişilerle aynı amaca hizmet ederler.
Yani bu süreçte proto-persona yapımı ortalama birkaç saatinizi alacaktır. Bu nedenle hem hızlı hem de düşük maliyetli olacaktır. Diğer personalarda ise bu süre haftalar hatta aylar bile sürebilir.
Tabii ki bu avantajların yanı sıra dezavantaj olarak proto personanın düşük doğruluk payı olduğunu ve geçici bir çözüm olduğunu unutmamak gerekir.
2. Takım Çalışmaları için En Uygun
Qualitative Persona, kullanılabilirlik testleri veya saha çalışmaları gibi küçük veya orta örneklemli nitel araştırmalara dayanan nitel kişilerle oluşturulan personalardır. Çoğu ekip içerisinde, personalar oluşturmak için en iyi yaklaşım, sağlam keşif niteliğinde, nitel araştırmalar yürütmek (kullanıcılarla röportaj yapmak gibi) ve ardından kullanıcıları paylaşılan tutumlar, hedefler, sıkıntılı noktalar ve beklentilere göre bölümlere ayırmaktır. Niteliksel kişilikler kullanıcı verilerine dayandığından, doğrudurlar ve yalnızca analitik verilerinden, demografik bilgilerden veya varsayımlardan elde edilmesi imkânsız olan kullanıcı motivasyonları, beklentileri ve ihtiyaçları hakkında temel bilgiler sağlayarak fark yaratırlar. Büyük örneklemlere ve istatistiklere dayalı olmadıklarından, her bir kişinin temsil ettiği kullanıcı popülasyonunun kesin bir oranını belirlemenin bir yolu yoktur. (Örneğin X kullanıcı tabanınızın %49 olduğunu söyleyemezsiniz.)
3. Nitel ve Nicel Araştırma Karması
Statistical Persona, persona oluşturmanın en yoğun ve emek gerektiren versiyonu, kullanıcı tabanınızın geniş bir örneğine gönderilen bir anket yoluyla veri toplamayı ve ardından benzer yanıtların kümelerini bulmak için istatistiksel analizi kullanmayı içerir. Bunları istatistiksel kişilikler olarak tanımlasak da aslında karma yöntem kişilikler ortaya çıkar, çünkü hem nitel hem de nicel araştırmalara dayanırlar.
Bu tür personalar, ankete hangi soruların dahil edileceğini belirlemek için önceden bazı keşifsel niteliksel araştırmalar gerektirir. Belirli kullanıcılarınızın beklentileri ve ihtiyaçları hakkında sağlam bir çalışma bilgisine sahip olmanız ve yararlı olan her şeyi ortaya çıkaracak bir anket oluşturmanız gerekir.
Statistical personanın diğer yöntemlere göre avantajlı olmasının 2 büyük nedeni vardır:
1- Geniş bir örneklem sayesinde, aykırı değerlerdeki personaların fazla temsil edilmediğinden emin olabilirsiniz. (Yani, alışılmadık bir zihniyete sahip bir kişinin sonuçları çarpıcı bir şekilde etkilemediğinden).
2- Her bir personanın toplam kullanıcı tabanınızın yüzde kaçını temsil ettiğini bilebilirsiniz; bu, bir personanın diğerine göre yararına olacak kararlar için yardımcı olabilir.
Statistical Personanın Eksileri
1- Bu segmentasyon pahalıdır, zaman alıcıdır ve istatistiksel analizde uzmanlık gerektirir.
2- Bir istatistikçiye veya veri bilimciye erişiminiz olmadığı sürece, bu yöntemin verimli olma ihtimali yoktur ve önerilmez.
Tüm bu bilgiler ışığında, günümüzde datanın petrolden daha değerli hale geldiğini de göz önünde bulundurarak, yaptığımız tasarımlarda, doğru verilerle, doğru analizler ile hedeflediğimiz kitleyi daha iyi tanıyabiliriz.
Bu kadar tanımaktan bahsettikten sonra Yunus Emre’nin mısralarına atıfta bulunacak olursak;
‘’Beni bende demem bende değilim,
Bir ben vardır bende benden içeri.’’
Bu yazı Gamfed Türkiye Gönüllülerinden Canan Yumak'ın katkılarıyla yazılmıştır.