Cesur Rolleriyle Türk Sinemasında Kadını Özgürleştiren ve Hayat Verdiği Karakterlerle Unutulmayan: Müjde Ar

Bazı insanların bu dünyadaki yeri diğerlerinden çok farklıdır. Kimisi hayatın akışına uyar, kimisi de o akışı kendi yaratır. Tıpkı sinemamızın kadın filmlerindeki en başarılı ismi olan Müjde Ar gibi...

Türk Sinemasının gelmiş geçmiş en şuh ve en cesur kadınının kim olduğunu sorsak, çoğu kişinin vereceği cevap onun adı olur kuşkusuz. Çünkü o Müjde Ar!

Çocukluğunda fotoğraf makinesine bile meydan okur gibi poz veren bu kız, aslında yetişkinliğiyle ilgili ta o zamanlardan tüyo vermiş bile.

E tabii, sonuçta o Türkiye'nin gelmiş geçmiş en mükemmel kadınlarından biri olan "Deli Aysel"in büyük kızı.

Aysel Gürel ile ilgili sayfalarca yazsak bitiremeyiz. Şimdilik onu, çocukları henüz çok küçükken gazeteci eşi Vedat Ebrem'den ayrılan Müjde Ar'ın annesi olarak tanımlayacağız. Bu arada Müjde Ar diyoruz ama bilmeyenler için onun aslında 'Kamile Suat Ebrem' olduğunu da söyleyelim.

Evin merdivenlerine komşu çocuklarını oturtup rol kesmeye başladığında oyuncu olacağını belli etmiş ve annesinden "Hırsız da olmayın fahişe de" diye hayatının öğüdünü almış.

Çünkü Aysel olmak bunu gerektirir! Mahallenin erkek çocuklarıyla aşağıda oynarken hepsini eve yemeğe çağıran bir kadından bahsediyoruz. Bunu da şöyle açıklamış Aysel Gürel: 'Tüm anneler kızlarının erkek arkadaşlarını eve alsınlar, onlarla tanışsınlar. Çünkü yasak duygusu genç kızları yanlış yola götürüyor, imrendiriyor. Ben hep eve aldım erkek arkadaşlarını!'

"Bihter" ismini duyduğunuzda aklınıza Beren Saat geliyorsa bu çok normal ama Türkiye ilk Bihter'i Müjde Ar ile tanıdı.

Aslında Fatih Kız Lisesi'ni birincilikle bitirmiş Müjde Ar. Hatta Hacettepe Üniversitesi Diş Hekimliği bölümünü kazanmış ama parasızlık yüzünden gidememiş. 

Sonra tiyatroya hayatı başlamış. Tiyatro oyunculuğu yaparken önüne gelen teklif, aslında onun hayatının dönüm noktası. Televizyonun ilk uyarlaması olan Aşk-ı Memnu, 1975 yılında çekildiği zaman yönetmen Halit Refiğ, Bihter için hiç düşünmeden Müjde Ar'a teklif götürmüş. Çok da güzel olmuş açıkçası!

Tabii Aşk-ı Memnu'dan sonra yıldızı öyle böyle parlamadı! Tosun Paşa'nın bir tanecik Leyla'sı da oldu...

Diziden önce de sinema filmlerinde oynamıştı zaten ancak Tosun Paşa'da oynadığı Leyla karakteri öyle dikkat çekti ki, bu noktadan sonrası ard arda patlayan dinamit zinciri gibiydi.

Filmler bir yandan devam ederken 80 döneminin "artist assolist" furyasına elbette o da katıldı. Hatta şöyle diyelim, şarkıcılık yaparken sahnede onu görüp aşık olan çok fazla erkek oldu!

Fatih Terim'in henüz genç futbolcuyken, Müjde Ar'a sırılsıklam aşık olduğu dedikodusu yıllarca dilden dile dolaştı.

Öyle bir nokta geldi ki, Müjde Ar artık sinemada toplumsal konulara yer veren ve kadın kimliğini özgürleştiren filmlerle devam etmeyi seçti.

Tarık Akan'la oynadığı 'Delikan' filmi, 'Müjde Ar Sineması'nın başlangıcı oldu. Aynı sene Kadir İnanır ile oynadığı 'Ah Güzel İstanbul' da yine bir o kadar ötekileştirilmiş ve toplum tarafından 'takdir edilmeyen' kadın tipini oldukça başarılı bir şekilde canlandırdı.

Ve tabii yıllarca konuşulan tecavüz sahnesiyle İffet!

İffet'in sevgilisi Cemil tarafından uğradığı tecavüz sahnesiyle ilgili tartışmalar devam etse de, Müjde Ar'ın mahalle ve namus baskısını iliklerine kadar yaşayan bir kadını başarıyla canlandırması su götürmez bir gerçek.

Köyünden ayrıldıktan sonra modern bir şehirli ve entelektüel dul bir kadın olarak geri dönen Elif...

Şalvar Davası'nı küçükken komedi filmi olarak seyredip büyüyünce işin özünü anlayanlar olarak hiç de az değiliz.

"Ben artık cinlere, perilere inanmıyorum Mustafa" repliğiyle hafızalara kazınan Fahriye Abla, ondan başkası olamazdı zaten.

Ahmet Muhip Dranas'ın aynı isimli şiirinden uyarlanan film gerçek bir başyapıt. Fahriye'nin, Mustafa'ya olan derin aşkı ve hayal kırıklıklarından sonra yaşadığı şeyler aslında bir kadının hayata tutunma çabasının ta kendisi. Hayat insana cinlere, perilere inanmayı da öğretiyor...

Bir kadının cinsel ve duygusal arayışlarını, kafa karışıklığının tasvirini Suna kadar iyi gösteren de yoktur herhalde.

Tabii ki yine bir Atıf Yılmaz şaheseri olan Dul Bir Kadın filmindeki Suna'dan bahsediyoruz. Nur Sürer ve Yılmaz Zafer'in de yer aldığı bu film aslında tam bir bilinçaltı somutlaştırması. Hangimiz Suna gibi olmadık ki bazen?

Beş farklı hayatta, arzuyla karışık takıntı öznesi olmuş Vasfiye

Necati Cumalı'nın eserinden kolaj yapılan bu film, aslında erkeklerin gözünden anlatılan ama o gerçeği farklı yaşayan beş farklı Vasfiye'nin öyküsü. Her biri de hayatın tam içindeki kadınları o kadar iyi canlandırmıştı ki Müjde Ar, Teyzem filmi ile birlikte en sevdiği filmlerden birinin de bu olduğunu söylemişti.

Kurtuluşunu arayan seks işçisi Asiye

Vasıf Öngören'in 'Asiye Nasıl Kurtulur' isimli oyunun, Barış Pirhasan tarafından senaryoya alındığı film başlı başına bir şaheser zaten. Seks işçisi bir kadının çocuğu olarak doğan Asiye'nin mücadelesi, Müjde Ar tarafından yine şahane bir şekilde canlandırılmıştı.

İki çocuk annesi ve çekirdek ailesiyle yaşayıp giden bankacı Naciye ve entelijansiyanın dibini yaşayan tiyatrocu Serap

Türk Sinema tarihin gelmiş geçmiş en fantastik ve psikolojik gerilimli filmdiri Aaahh Belinda. Her kadının içinde yaşadığı domestiklik ve dışa dönüklük arasındaki gelgitleri mükemmel şekilde anlatır. Atıf Yılmaz ve Müjde Ar birlikteliğinin en leziz örneklerinden biridir bu film.

Her delirmiş kadının iç dünyasını temsil eden Üftade

Film o kadar kasvetli ki, Üftade'nin içsel bunalımlarını hissetmemek imkansız. Üftade'nin yeğeni Umur ile kurduğu bağ da işte onun hayatındaki belki de en aydınlık taraf. Bir kadının nasıl ve ne sebeple delirdiğini iliklerine kadar hissettiriyor Müjde Ar.

Kolera'yı yangın yerine çeviren, bir tanecik Tina

Müjde Ar'ı uzun süreden sonra sinemada yeniden gördüğümüz Ağır Roman, bir Metin Kaçan eseri. Salih'i aşkından deli divane eden, yürüdüğü sokakta herkesi kendine hayran bırakan Tina, Müjde Ar'ın tam olarak olgunluk dönemi şaheserlerinden.

Tutkulu bir sevdanın içinde kendini nereye koyacağını bilemeyen Aynur

Dar Alanda Kısa Paslaşmalar, Müjde Ar'ın son dönem filmlerinden. Hacı'nın Aynur'a olan sevgisi, Aynur'un ilişkideki kafa karışıklığı yine insanın kendiyle empati yapmasına sebep olacak kadar başarılı.

Sinemada birbirinden farklı onlarca kadını canlandıran Müjde Ar'ın, gerçek hayatında ise o kadar sık geçişler olmadı.

İlk evliliğini Samim Değer ile yapan Müjde Ar, daha sonra Ertem Eğilmez ile birlikte oldu ancak hemen sonrasında tam 15 yıl boyunca Atilla Özdemiroğlu ile birlikteydi ancak daha sonra ayrıldılar. Atilla Özdemiroğlu'nun kızı Yaprak Özdemiroğlu ile hala anne kız gibi tatillere birlikte gidiyorlar ve sık sık vakit geçiriyorlar.

2005 yılından beri de siyasetçi Ercan Karakaş ile evli Müjde Ar.

Nerden bakarsanız bakın Müjde Ar, sinemada "kadın" olgusunu hayatın her alanındaki haliyle görmeyen gözlere sokmuş ve bu anlamda devrim yapmış bir oyuncudur.

Aysel'in biricik kızı, Atıf Yılmaz'ın göz bebeği ve bizim için de Türk Sinemasının vazgeçilmezidir kendisi. Her haline hastayız Müjde Ar!

Popüler İçerikler

"Aşk Solcudur..." Kızılcık Şerbeti'nde Deniz Gezmiş Anıldı
Gazeteci Özlem Gürses TSK Hakkındaki İfadeleri Nedeniyle Gözaltına Alındı
Kadınların Kırmızı Ruj Sürerek "Çiftleşme" Mesajı Verdiğini İddia Eden Uzman
YORUMLAR
24.11.2019

cesur dediğiniz şeyler açılıp saçılmaksa porno oyuncularına verin oskarı. Bir de özgürlük demezler mi buna? Sorsan medeniyet dediğin şey budur. Ama istiklal marşımızın mısraları güzel anlatmıştır medeniyeti.

27.11.2019

Evet bu da bi nevi özgürlük, açılıp saçılıcak kimse bizi yargılayamaz, ayrıca izleyen izler , sanane ,,ve gerçekten çok iyi bu oyuncu. İşte sizin gibi açıklıkla pornoyu bir tutan sizin gibi ikjiyüzlü ahlak bekçilerini çok gönderme vardır bu filmnlkerde

24.11.2019

Annesi gibi deli dolu bir kadın. Kimsenin cesaret edemediği rollerde oynadı. O zamanlar edepsiz filmler diye izletmezlerdi ama büyüyüp bir daha izlendiğinde anlıyorsun, aslında kadınların maruz kaldığı kötü durumları cesurca oynadığını. Kendisine sevgilerimi, saygılarımı gönderiyorum.

25.11.2019

Haberi yapanlar acaba eşleri veya kızları ne kadar özgür olsun isterdi diye soramadan edemiyorum? Sizin düşüncenize göre cesurluk kavramı çıplaklığı ifade ediyorsa ve bunların ekranda diğer insanlara yansıtılması özgürlüğü simgeliyorsa, sanırım takdir ettiğiniz özgürlüğün nirvanasını malum filmlerdeki insanlar yaşıyorlar. Ezikce haber yapmayın artık ;)

TÜM YORUMLARI OKU (22)